Jesper Buch besøger MINLANDSBY

Storinvestor Jesper Buch om MINLANDSBY:

– De har en god energi!

For investor Jesper Buch er især to ting vigtige, når han vælger at investere i en iværksættervirksomhed: God energi og identifikation. 

Begge dele fornemmede han tidligt hos parret bag app’en MINLANDSBY, Rikke Skræddergaard og Heino Smed Sørensen fra Fjaltring ved Lemvig.

– Jeg synes, de har en god energi. Det er det vigtigste for mig, og at jeg kan identificere mig med de mennesker, som jeg vil handle med, også selvom de er et par, siger Jesper Buch, som skabte milliardkoncernen Just-Eat.

At iværksætterne fra Vestjylland er et par, var Jesper Buch således ikke ubetinget begejstret for, da han i TV-succesen, Løvens Hule, alligevel besluttede at investere i MINLANDSBY. En investering, han lavede sammen med investor Peter Warnøe.

– Nogle gange er jeg afholdende fra at drive forretning med et par. Men nu er Peter og jeg et par i den konstellation, så det går nok, siger Jesper Buch.

FULD SKRUE I UDLANDET

At Rikke Skræddergaard og Heino Smed Sørensen allerede inden entréen i Løvens Hule havde solgt til mange landsbyer og kommuner, imponerer investoreren. Og det betyder mere end noget andet:

– Det primære er egentlig, at jeg var ret imponeret over, at de var i stand til at have etableret en portefølje på omkring 150 landsbyen med det produkt, som findes i dag. Det, synes jeg, er ret fedt.

Jesper Buch ønsker at dække det danske marked med parrets opfindelse og så give projektet fuld skrue i udlandet:

– Det er i Danmark, vi skal sikre en ordentlig penetration. Det er her, vi skal sikre alle vores processer. Det er her, vi skal have vores produkt udviklet, siger Jesper Buch og tilføjer:

– Når produktet er implementeret i Danmark, så er der England og Tyskland. Det er en udvikling, som skal gøre MINLANDSBY til en rigtig spændende forretning.

HVIS DET VAR MIG

På spørgsmålet om, hvornår MINLANDSBY kommer ud over Danmarks grænser, svarer Jesper Buch:

– Det er helt op til dem selv (Rikke Skræddergaard og Heino Smed Sørensen, red.). Altså hvis det var mig, som styrede den biks, så var det om 12-18 måneder. Og det er det, jeg vil forsøge at hjælpe med. Det er det, vi SKAL hjælpe med. Vi skal hjælpe dem på vej, så de ikke rammer ind i dead ends.

Om potentialet i MINLANDSBY siger Jesper Buch endvidere:

– Det er Rikke og Heino, som skal fortælle mig markedsstørrelsen. Jeg er ikke inde i markedsstørrelsen. Men jeg har boet i England og været en del i Tyskland, og jeg ved bare, at der er fanme mange landsbyer. Så det kan blive en stor forretning.

KOLD KANVAS

Om hvorfor Jesper Buch i Løvens Hule valgte at investere i netop MINLANDSBY, siger han yderligere:

– Det er svært med få ord, men jeg kan godt lide B2B-modeller (business to business, red.), fordi det har jeg selv prøvet. Jeg sammenligner det lidt med Just-Eat. Man SKAL ud at lave noget kold kanvas og få de her landsbyer og kommuner på. Og så tror jeg nemlig, at turnraten er lav, det vil sige, frafaldet bliver ret lavt, når man først er på app’en og har fundet ud af, at et community, altså en landsby, bliver samlet bedre omkring den her app. Så er der jo ikke nogen, som siger, at “den der har vi ikke brug for alligevel”. Jeg håber at få ret i, at når man først har app’en i sin landsby, så går der mange, mange år, før man overhovedet overvejer ikke at skulle have den.

Med kold kanvas henviser Jesper Buch til opsøgende salg hos potentielle kunder, som på forhånd intet kendskab har til hverken produkt eller firma.

Skriv et svar