Om at elske livet som lokal købmand

Spar Bækmarksbro: Om at elske livet som lokal købmand

Af Joan Thora E. Laurberg

Det sker jævnligt, at de bliver spurgt, om der er et hus til salg eller leje i byen.

De er hverken ejendomsmæglere eller udlejere. Men Karin Snedker og Peter Jessen ved ganske meget om, hvad der sker i Bækmarksbro og omegn. De er ustoppelige hovedpersoner i en fantastisk historie om en forretning, der bare bliver ved at blomstre.

Sammen udgør Karin og Peter købmandsparret hos Spar Bækmarksbro, og som sådan er de en væsentlig del af det lokale liv. Og det lokale liv er en væsentlig del af deres hverdag.

Gennem Spar Bækmarksbro støtter Karin og Peter lokale arrangementer og foreninger i et stort opland – fra Bækmarksbro over Bøvlingbjerg til Vemb, Ramme og Lomborg.

”Det er en livsstil at have sådan en butik,” siger Karin Snedker.

SPAR LOKALT

Hverken Karin eller Peter kunne tænke sig at være en del af andet end lokalområdet. Eller af Spar Kæden. Det er her, de lever og bor.

Peter har været købmand hele livet, og på et tidspunkt var han ansvarlig for vinafdelingen i en anden større dagligvareforretning. Opvokset i en selvstændighedskultur og med en far, der drev egen købmandsbutik, blev det helt naturligt det, Peter Jessen kastede sig over:

”Man giver meget af sig selv i sådan et job. Man ofrer for meget af sig selv i store kæder. Jeg vil gerne skabe noget selv, og sådan har jeg altid haft det. Spar Kæden passer rigtig godt til det, vi gerne vil,” siger Peter Jessen.

Spar Bækmarksbro ligger i Brogade i en markant, lys bygning, og som en del af de mange aktiviteter, der findes i området.

Få skridt fra indgangen ligger en bygning, der i otte måneder var indrettet som butik, mens den nuværende Spar Bækmarksbro blev bygget om og udvidet. Med hjælp fra lokale borgere lykkedes det at holde så meget gang i driften, at det under hele ombygningen kun i en halv time var umuligt at gøre sine indkøb hos Karin og Peter.

Åbningsfesten varede en hel dag. Købmandsparret sørgede for maden og for underholdning med bandet Tørfisk. Tilslutningen imponerer stadig Karin og Peter, som nyder hver dag i butikken:

”Der kom 450 borgere til kaffe og rundstykker. Over 200 fik grillpølser til frokost, og vi havde kokke til at lave aftensmaden. Vi havde udleveret 675 madbilletter og fik hjælp fra mange frivillige,” fortæller Peter Jessen.

UDFORDRET

Den dag – den 19. maj 2017 – stod Bækmarksbro i festens tegn. For Karin og Peter var det en enestående afslutning på byggeriet, som var en af de absolut største beslutninger, de havde taget.

Både før, under og efter byggeriet var der meget at tage stilling til. Undervejs stod udfordringerne i kø, men også her kom hjælpen fra lokalområdet – og fra kæden:

”Vi var flere gange ved at opgive. Nogle gange så det håbløst ud, men vi fik en fantastisk god hjælp. Byens borgere ydede en kæmpe indsats, og flere af dem hjælper stadig i butikken,” fortæller Peter Jessen.

Også Dagrofa-koncernen, som ejer Spar Kæden, samt en politiker, som bor i byen, ydede en kæmpe indsats, fortæller parret.

”Med Spar har vi frie hænder, mens vi stadig har opbakning fra Spar Kæden. Vi nyder stordriftsfordele og ydelser. Spar Kæden hjælper med markedsføring, og Dagrofa står for indkøb”

Bortset fra lageret blev den gamle butik revet ned. Resultatet af byggeriet blev en mere end dobbelt så stor butik. Funktionalitet, service, kunde- og personalepleje er i højsædet. Et rigt udvalg af varer og en dejlig, lys butik tager imod.

FORNØJELSE

Her er flere varer fra lokalområdet, og antallet stiger. Her er hyggelig og masser af den service, som Peter og Karin gerne vil yde. Samtidig er tonen både folkelig og professionel.

”Ka’ jeg hjælpe?” smiler en ung mand i købmandstøj.

Han er en af knap 20 medarbejdere hos Spar Bækmarksbro. Syv af dem er fastansatte, og Karin og Peter arbejder stille og roligt på at få flere fastansatte.

”Når vi ansætter folk, finder vi nogen, som skal passe ind i vores team. De skal virkelig ville det lokale,” understreger Karin Snedker.

Det er nødvendigt med mange ansatte i en butik, som hver dag året rundt skal være klar til at byde indenfor, tilføjer hun og siger:

”Den 1. januar åbner vi en time senere. Den 24. december lukker vi lidt tidligere. Men ellers har vi åben fra klokken syv til 21 hele året rundt. Vi holder aldrig ferie. Vi vil gerne hilse på alle kunder, og så vil vi være her til at bakke personalet op.”

LONDON DØGN

Selvom arbejdet dagligt kalder, så prioriterer Karin og Peter at finde tid til korte besøg hos familien. Tre voksne børn bor med familie i henholdsvis Aarhus, Bur og England. Turen til Bur er nem at overskue. Det samme er turen til Aarhus, efter Holstebromotorvejen er åbnet. Det er turen til England sådan set også. Den kræver bare mere planlægning, men Karin og Peter er også effektive, når de endelig holder fri:

”Når vi er på besøg i England, så flyver vi typisk derover lørdag morgen og hjem søndag morgen. Vi prøver virkelig at være noget for alle. Vi hygger rigtig meget, når vi så endelig er sammen,” pointerer Karin Snedker.

VARETURE

På et tidspunkt lukkede en købmand i en af nabobyerne, og flere af borgerne begyndte at efterlyse varer i Bækmarksbro. Det fik Peter Jessen til at køre vareture:

”Jeg kører varer ud til kunder, som har svært ved selv at komme hen i butikken. Jeg nyder turene og skal tit lige huske at spørge, hvordan kunderne har det.”

Peter Jessen understreger:

”Spar har altid været god til at dyrke det lokale. For os er det den butik, som har størst lokal forankring. Vi er her for at dyrke det lokale.”

Siden overtagelsen af Spar Bækmarksbro er omsætningen steget, og det er også sket efter byggeriet. Í 2018 landede omsætningen på knap 30 millioner kroner. Før ombygningen, da butikken for et par år siden var mindre end halvt så stor, som i dag, var omsætningen godt 20 millioner kroner.

”Man kan godt! Det er en livsstil, vi har valgt. Man skal ville det. Og når man vil det, så er der også gode muligheder”, fastholder Peter Jessen.

Karin Snedker og Peter Jessen er aldersmæssigt midt i henholdsvis 60’erne og 50’erne. På spørgsmålet om hvor længe de vil fortsætte i faget, falder svaret uden tøven:

”Mange år endnu. Vi nyder virkelig kontakten med kunderne!”

 

 

 

Skriv et svar